aQiL

aQiL
..Permata Hatiku..

Saturday, October 31, 2009

Aqil tak sihat

Dah seminggu aku tak update blog...biasa la, kalau hari bekerja tu, memang selalu tak de masa nak bertenet.

Hari Rabu masa aku sampai je rumah, Aqil tengah wat 'projek'...mak aku pun bagitahu yang tu kali kelima aqil buang air besar. Terkejut jugak aku, sebab sebelom2 ni Aqil cuma u'uk sekali je sehari.
Malam nye pulak, lepas isyak dia u'uk lagi. Kali ni lebih cair....so aku da tau dia kena cirit birit. Tak sampai sejam dia u'uk lagi...siap leh dengar bunyi cirit tu. tapi Aqil tak nangis la pulak untuk menandakan sakit perut ke ape.

Ingat nak angkut dia gi klinik, tapi bila ayah dia balik, Aqil da tido dengan nyenyaknye..kesian la pulak nak kacau dia.
Pagi tu dalam pukul 4 lebih, Aqil kejutkan aku... Aku pun terpaksa layan dia, ikut dia jalan ke hulu ke hilir.
Tak lama lepas tu, dia cirit lagi. aku tngok jam pukul 4:40...aiyokkkkk. Lepas tu, pukul 5:10 dia u'uk lagi...
Aku da tak sedap hati bila tengok dia da makin lembik je...aku pun kejutkan ayah dia ajak gi kelinik.
Sebelum keluar rumah, dia cirit lagi..hadoiiiiiiiiii makin risau aku di buatnye. Lepas subuh, pukul 6:15 kitorang g Klinik Idzham kat Pandan Capital MPAJ, nasib baik klinik ni buka 24jam.
Mengikut nasihat doktor, mungkin susu aqil da tak sesuai dengan badan dia. So, kena stop susu 24jam...dapat ubat angin, ubat dakit perut dengan air garam. Alhamdulillah cirit dia da surut.

Tapi malam nye tu pulak, aku tengok bibir Aqil kering. Atas bawah kering..warna putih. Huhuuuu susah dia nak isap susu. memang langsung tak boleh nak masukkan puting, mesti dia tolak....sakit agaknye.
Lidah dengan gusi dia pun ada warna putih tu. terpaksa la aku bagi dia minum susu dengan menggunakan syringe...kalau tak, tak minum la dia..dah la selera makan dia takde langsung..semua makanan dia tolak..huhhh makin kurus la anak ibu.

Hari ni aku masak air barli. Orang cakap barli bagus untuk sejukkan badan. Aqil pun da stat panas badan dan batuk2...risau aku. Semoga anak ibu sentiasa sihat...Amin...

5 comments:

Ieda said...

siannya kene cirit birit..ieda plak minggu lepas risau arissa x u'uk dah 3 hari....

Naz-Segalanya disini said...

siannya aqil..rikazz pun baru kuar hospital..kene masuk air..sbb sehari dia cirit smpi 15 kali..semoga aqil cpt sembuh k

Chor Ayu said...

ala kak, siannya aqill....hmm...moga cepat sembuh ye syg...anti n adik OR doakan abg..

~: T :~ said...

ieda...arissa da ok ke?

OR, makasih ye doakan abg aqil..hrp OR pn sntiasa sihat..

naz, 15 kali sehari? ya allah...lh bnyk rupenye. tu la, doc ade ckp, kalau cirit brterusan, leh dehyderate...mst admitted masuk air punye. rikazz da sihat ke skrg?

Rizziela said...

siannyer aqil..

sekarang dah sihat ke T?